26 september 2007

Varför sviker publiken Gubbängen?

I Dagens Nyheter ondgör sig Martin Fransson över att publiken sviker Bajen Speedway. Han ställer sig dock aldrig frågan varför? Själv har jag missat 3 matcher i år. 2 av dem svek jag, för att jag var trött på sena, långa matcher. Stockholms kommuns mycket egendomliga beslut, att försena starten minst 30 minuter är klart bidragande. Utöver detta har inte arrangemangen hängt med i den fart som sig bör. Att regn och omkullkörningar ställer till det är ofrånkomligt. Men även utan dessa har flera tävlingar tagit alltför lång tid. Om matchen börjar 19.00 och är klar ca. 20.45 är det klart godtagbart. Publiken har fått snabb underhållning och är hemma i god tid. Men när matchen slutar kring 22-tiden blir det jobbigt. Många, som jag, har lång resväg hem. Andra har familj med barn. Den där extratimmen på kvällen betyder mycket.
Trots att Hammarby Speedway gått till SM-semifinal lutar det åt ett underskott på 1 mkr, vilket är oacceptabelt. Men att bara skylla på publik och sponsorer är lite för lätt. Stockholms kommun måste ta sitt ansvar! Men de kanske ser som sitt ansvar, att förstöra för den osunda motorsporten?
Under de förutsättningar som rått, tycker jag att Hammarby Speedway gjort en berömdvärd insats som nått ända till semifinal, även om gårdagens insats gav mycket mer att önska. På sikt håller dock inte bra idrottsinsatser, om inte de yttre förutsättningarna ger bättre möjligheter.

Inga kommentarer: