02 augusti 2007

5 omgångar kvar - Hur ska det gå?

Elitserien börjar nu närma sig avgörandet. Hur har det gått för lagen, och hur kommer det att gå i kampen om SM-guldet? Här kommer mina vilda gissningar och tyckanden!
Dackarna var inför säsongen givna favoriter för mig. Andreas Jonssons trassliga säsong har dock ställt till det. Nu tar han en ordentlig vila, och kommer tillbaka revanschsugen lagom till slutspelet. Dackarna lär därmed vara ett av finallagen.
Elit Vetlanda har haft en bedrövlig säsong. Det är aldrig tacksamt, att vara jagade som svenska mästare. Drabbas man dessutom av ideliga skador blir det tungt. Vetlanda bör dock gå till slutspel. Är då alla förarna kuranta kan man gå långt. Men jag tror inte på final i år.
Hammarby har denna säsong blivit ett topplag. Andra året i elitserien kommer det med all säkerhet att bli slutspel. Men laget känns inte riktigt färdigt ännu. Detta visas bl a genom många misstag i parkörningar, samt att man inte riktigt är inkörda på sin hemmabana. Jag tror att Hammarby går till semifinal, men inte längre.
Indianerna måste vara mycket besvikna på sin säsong hittills, med bara 3 inkörda poäng. Det är endast 2 storstadslag, Hammarby och Kaparna, de tagit poäng mot. Tappert kämpande Kaparna ligger faktiskt bara en poäng efter Indianerna.
Om Kaparna håller sig kvar i elitserien är det en första klassens sensation och bragd. Nu tror jag inte att det blir så, men Kaparna ska ha en eloge för att de inte gett upp för länge sen. Att komma upp till elitserien, och sakna hemmabana kan inte vara lätt!
MasarnaAvesta har klarat sig bättre än förväntat, efter Tony Richardssons farväl. Då ska man betänka, att den man som vi trodde skulle kunna rädda Masarna i år har haft en jobbig säsong. Antonio Lindbäck har haft det besvärligt både skademässigt och körmässigt. Masarna ligger dock på 4:e plats, vilket är mycket bra jobbat med tanke på förutsättningarna. Jag tror på slutspel, men knappast på en semifinal.
Piraterna är däremot en besvikelse för mig. De har ett jämnt och starkt lag på papperet, men av någon anledning vill det sig inte. Om man lyckas rätta till det som inte stämmer, kan det bli semifinal. Lyckas man inte, blir det inte ens slutspel. Med så bra förare i laguppställningen vore det märkligt.
Rospiggarna höll nästan på att åka ur elitserien 2006. I år kan de kanske ta sig till slutspel. Men då krävs det en frisk Greg Hancock. Matchen mot Piraterna 28/8 på Orionparken blir avgörande om det blir slutspel eller inte.
Smederna trodde jag inte på inför denna säsong. Jag tror inte på dem nu heller. Eskilstunagänget har hamnat i ett ingenmansland utan chans till slutspel, och utan risk till nedflyttning.
Västervik har imponerat i år. Det var några dagar i juli, som de hade problem med skador. Då kom 2 förluster på raken. Men Västervik har det jämnaste, starkaste laget i elitserien. Jag sticker fram hakan och säger SM-guld!

Foto:Roffe Lundstedt www.speedwayfoto.com

Inga kommentarer: