23 juli 2007

Toppmatch på Gubbängen i morgon tisdag

I morgon tisdag 19.30 tar Hammarby emot Dackarna på Gubbängen. Vill Du se Speedway i världsklass - åk dit! Dackarna började elitserien sisådär, men har kommit igen ordentligt och leder nu serien. Fredrik Lindgren har verkligen överraskat, och tagit flera steg framåt. Hans Andersen behöver ingen speciell presentation. Större frågetecken är det kring Peter Karlsson och Andreas Jonsson. Peter Karlsson körde mycket ojämnt i lag-VM förra veckan. Gör han bra starter, blir han svårstartad. Andreas Jonsson var rent dålig i lag-VM, men körde bra i en seriematch i Polen igår.
Men Hammarby ställer också upp med ett starkt lag. Jag tror att på papperet, är det Bajens starkaste lag denna säsong. Scott Nicholls kör alltid bra i England, men har det svårt i andra länder. Men mot Västervik senast gjorde han några riktigt vassa heat. Tomasz Gapinski har verkligen överraskat hittills. Jesper B Jensen har blandat toppheat med sämre insatser. Det verkar som om han ibland vill för mycket. Joonas Kylmäkorpi kände vi inte igen i början av säsongen, mycket pga skadeproblem. Men formen kommer sakta och säkert. Joonas ger inte upp i första taget. Nicki Pedersen har stundtals kört lite krampaktigt senaste tiden. Tydligen rör det sig om problem med gallsten! Hur tusan kan man köra speedway med gallstensproblem? Det måste ju skaka och rassla om stenarna hej vilt! 16:e årige Kim Nilsson går från klarhet till klarhet. Martin Smolinski har jag aldrig sett, så det ska bli intressant att se vad han kan åstadkomma. Han lär vara en av de mest lovande speedwayförare som Tyskland tagit fram.
OBS! tid för start är 19.30. Hammarby har inte tillstånd att köra före 19.00, och förarna har numer tid för träning, enligt en ny regel. Varför det är bättre för grannarna att höra motormuller mellan 21.00-21.30 än 18.30-19.00 begriper inte jag. Men jag tycker å andra sidan att en start i ett speedwayheat är som vacker musik. Det lär vara busslaster med Dacke-fans på väg till Stockholm. Mickej, är Du med?

Hammarbys lag:
1. Scott Nicholls
2. Tomasz Gapinski
3. Jesper B Jensen
4. Joonas Kylmäkorpi
5. Nicki Pedersen
6. Kim Nilsson
7. Martin Smolinski
8. Robert Pettersson

Dackarnas lag:
1.Fredrik Lindgren
2.Charlie Gjedde
3.Hans Andersen
4.Peter Karlsson
5.Andreas Jonsson
6.Ricky Kling
7.Emil Kramer
8.Robin Törnqvist

Foto: Fartrand, www.hammarbybandy.se

3 kommentarer:

Anonym sa...

Count me in! Jag har dock avbokat bussplatsen för att ta ett tidigare tåg och träffa en polare som jag sedan ska stanna hos några dagar.

Någon lycklig själ fick ta min plats istället. I de FYRA fulla bussarna.

Han Hansson sa...

Du känner igen mig, för jag har grön och vit tröja.

Anonym sa...

Hej!
Skriver ni inget om Allsvensk speedway?